טיולי ג'יפים באזרבייג'אן

טיול ג'יפים באזרבייג'אן הוא מסע בין נופים ותרבויות. הרי הקווקז הנישאים ועמקים מוריקים לצד תחנות מסחר עתיקות על דרך המשי, בהן חלפו סוחרים שהביאו עמם עושר תרבותי. המדינה הגובלת ברוסיה, גאורגיה, ארמניה ואיראן נחשבת בטוחה מאוד לישראלים ומקיימת קשרים הדוקים עם מדינת ישראל. במהלך טיול הג'יפים שלנו באזרבייג'אן- "ארץ האש" נעבור מסע בין מסורת וקידמה, החל מבאקו המודרנית ועד לכפרים המבודדים בהרי הקווקז. 

באקו – עיר של ניגודים:

באקו – בירת אזרבייג'ן, מהווה את המרכז המסחרי והכלכלי של אזרבייג'ן .אבל מה שבאמת מייחד אותה זה השילוב בין חדש לישן. לצד שווקים מסורתיים וארמונות פרסיים עתיקים נמצאים מבנים אדריכליים מודרניים ומוזיאונים עתידיים. קו הרקיע שלה מהפנט, ובולטים בו "מגדלי הלהבה" – שלושה גורדי שחקים, בצורת להבות אש. ניתן לראות את מגדלי הלהבה מכל פינה בעיר, ובלילה מדובר במחזה מרהיב של מגדלים המוארים בשלל צבעים. אזרבאיג'ן גאה מאוד ומפורסמת בזכות המסורת עתיקת היומין של אריגת שטיחים. 

ברחבי באקו פזורות חנויות שטיחים רבות , ונמצא בה מוזיאון השטיחים הגדול בעולם, המעוצב בצורת שטיח מגולגל.  

לבאקו השוכנת על שפת הים הכספי יש טיילת נעימה עם שלל בתי קפה ומסעדות, וגם בה- תוכלו לראות את המקומיים יושבים ומשחקים שש-בש במהלך היום, ובלילה- את הצעירים המקומיים יוצאים לבלות. 

הפארק הלאומי גובוסטאן – מסע אל העבר:

ביקור בפארק הלאומי גובוסטאן , שהוכרז ע"י אונסקו כאתר מורשת לאומי, הוא מסע אחורה בזמן. בפארק ניתן לראות גילופי סלע, שחלקם מתוארכים בלמעלה מ-12,000 שנה.  בינות סלעי הר ענקיים הנשענים זה על זה חקוקים פטרוגליפים – 'ציורי קיר' מופלאים המתארים את תרבות הקדמונים שחיו באזור.  ציורי הקיר כוללים סצנות ציד, קרבות, טקסים, ובעלי חיים ובני אדם – חלקם בגודל טבעי. 

במהלך הטיול שלנו בשמורה נחזה גם  בהרי הגעש  המיוחדים, הפולטים כמויות גדולות של בוץ מבעבע. זהו הריכוז הגדול בעולם של הרי בוץ מסוג זה. של הבוץ, בשטח השמורה ישנם גם מאות הרי געש של בוץ, הריכוז הגבוה בעולם ( מאות במספר), הפולטים כמויות גדולות של בוץ מבעבע.

 חינאליק – הכפר המבודד ביותר באזרבאיגן

הכפר הציורי חינאליק במרומי הרי הקווקז הינו הכפר המבודד ביותר באזרבאיג'אן  ומהווה את אחת מנקודות השיא שלנו במהלך הטיול.  את הכפר מקיפים הרי הקווקז הנישאים ונהרות שוצפים. בתיו הנמוכים והצפופים בנויים  מאבנים מקומיות כהות, וגגות הבוץ השטוחים שלהם הופכים באביב לשטחי מרעה לעיזים. הכפר משמש כמקום יישוב מעל 5000 שנה ותושבי שייכים לקבוצה אתנית הנקראת “שאחדגים”, על שם ההר שאחדאג הסמוך. בשל בידודו של הכפר וניתוקו השתמרה בו שפת דיבור עצמאית, כנראה נגזרת של השפה האלבנית העתיקה.

חינאליק הינו אחד מהכפרים ההרריים המפורסמים ביותר של אזרבייג'ן, ואוכלוסייתו מונה כ-2000 איש. ותושבי שומרים עד היום על אורח חייהם הייחודי- חתונות וטקסים מסורתיים העוברים מדור לדור ומלאכות מסורתיות בהם אריגת הצמר בזכותה הם ידועים ברחבי המדינה והעולם. 

  • במהלך ביקורנו בכפר אנו מתוודעים לאורחות החיים בכפר ונהנים מאירוח ביתי לבבי בסגנון אזרי.  

קובה "ירושלים של הקווקז"

יהודי אזרבאיג'ן הם חלק מ"יהודי ההרים הקווקזים". בעבר מנתה העיירה 18 אלף יהודים, אולם לאחר פתיחת השערים וגלי העלייה הגדולים, נותרו בה 3,500 תושבים, כולם יהודים. שפתם נקראת- ג'והורית, שפה יהודית המשלבת פרסית, עברית וארמית.  במהלך הטיול שלנו אנו מבקרים ב"עיר האדומה" – בבתיה כנסת ובסמטאות הציוריות של העיירה ומתוודעים להיסטוריה העתיקה של המקום. 

 בש ברמג ההר הקדוש

בש- ברמג- "הר חמשת האצבעות" הינו אחד מהאתרים הקדושים ואפופי המסתורין של האזארים. 

האגדה מספרת שבעבר הרחוק נביא בשם חאדר הגיע לשם בחיפוש אחר 'שיקוי חיים' ולאחר ששתה ממעיין שנבע בפסגת ההר- הפך לבן אלמוות.

ההר, הנמצא בגובה 382 מטר, וצורתו המזכירה את אצבעות כף היד, מהווה עד היום מוקד עלייה לרגל של המקומיים המגיעים למקום להתפלל למזל טוב , פוריות והצלחה וניתן לחזות מפיסגתו בנופים הקסומים של הים הכספי.  

 

 יעדים נוספים של טיולי ג'יפים בחו"ל עם MEDRAFT.

הירשמו בחינם למגזין MEDRAFT

    ...לפני שאתם הולכים

    הירשמו למגזין מדרפט

    מגזין על כל יעד, כתבות וטיפים, אצלכם במייל

      אינדי. חבילות טיול למטייל העצמאי.
      להיות עצמאי בשטח אבל אף פעם לא לבד.

      הבנתי! תחזיר אותי חזרה לעמוד
      Design: Ayala Eylath Develped by: EOI - Web Like This!