פורטוגל בנשמה שלנו

שתף
WhatsAppEmailFacebook

פורטוגל מדברת אל הלב. היא אומנם בקצה המערבי של אירופה אבל הביקור בפורטוגל מעורר רגשות חמים, אהבה, געגועים ושמחה. יש בה נופים נהדרים, הרים גבוהים, המון מים זורמים, אבל יש בה גם עומק תרבותי עשיר ומרשים ומורשת יהודית ייחודית שלא קל למצוא אבל שעשויה לרגש גם את הקשוחים ביותר בינינו. פורטוגל שלנו כוללת ערים נהדרות כמו ליסבון או פורטו אבל בעיקר מקומות קטנים ומסקרנים יותר בהם פורחת מוסיקת הפאדו המופלאה שצובטת לנו בלב. מקומות בהם שותים יין פורט משובח ואוכלים מעדנים שמרחיבים לנו את הנשמה.

פורטוגל היא תגלית ענקית. במובנים רבים היא מסתתרת מפנינו בקצה המערבי של אירופה. בשמך המון שנים חמקה הארץ היפה הזו ממפת התיירות, מעטים הגיעו כדי לבקר בה, מעטים נהנו ממה שיש לה להציע. אנחנו ב-MEDRAFT משנים עכשיו את המצב. פורטוגל היא התגלית הכי גדולה שלנו בשנים האחרונות וכיוון שזו ארצם של מגלי העולם הגדולים – יודעים בה להעריך את הסקרנות והעומק של הביקורים שלנו.

המסלול החדש של MEDRAFT בפורטוגל נפתח באחד האתרים הכי דרמטיים במדינה – הנקודה המערבית ביותר באירופה – קאבו דה רוקה.  צוק הסלע הגבוה שמזדקר לתוך הים ובראשו מגדלור מרשים מעניק לנו תצפית נפלאה על מרחבי האוקיינוס האטלנטי. קצת צפונה מכאן, המרחקים בפורטוגל אינם עצומים, מחכה לנו העיר העתיקה קוימברה ובה אחת האוניברסיטאות העתיקות ביותר באירופה. זהו גם אחד המרכזים החשובים והפעילים ביותר של הפאדו – המוזיקה הפורטוגלית צובטת הלבבות ששרים בהמון רגש. כאן אפשר להבין את הנשמה הפורטוגלית שמכילה כמויות גדולות של עצב לצד גבורה, מאבקים, ושמירה על המסורת.

עיר הנמל הגדולה פורטו, צפונה מקוימברה היא המקום בו נוצר יין הפורט המצוין. למעשה, על שתי גדותיו של נהר הדואורו שוכנות שתי ערים – פורטו וגאליה. החיבור ביניהן העניק למדינה כולה ת שמה – פורטוגל. רחובותיה הצרים של פורטו, הגשרים היפים שבנה אייפל, המהנדס מפריס, מעל נהר הדואורו והיקבים על גדת הנהר הופכים את פורטו למקום מיוחד במינו. אין כבר ערים רבות באירופה שלא נהפכו עדיין לתיירותיות מדי, ששומרות עדיין על האופי הייחודי והמסורתי שלהן. פורטו היא בדיוק כזאת והלוואי שתישאר כך.

שמורת הטבע ג’רש, צפונה מפורטו, היא השמורה הגדולה ביותר בפורטוגל. היופי הייחודי שלה נובע משילוב קסום בין יערות ערמונים ואלונים עתיקים וענקיים לדרכי שטח צרות ומפותלות, ומפלי מים ואגמים נהדרים. כדאי ליהנות מכל אלה נבקר ביער אלברגריה ובמפל אראדו ונלון במלוון משפחתי מקומי לצד היער. אין דרך טובה מזו כדי לספוג את היופי המקומי ואת האופי המיוחד של האזור. זו בדיוק דרכה של MEDRAFT. כאן, בין הכפרים ברוף, גרמיל, ארמידה, בהם חשים עדיין היטב את המסורת המקומית, אפשר להכיר את פורטוגל האמתית, זו שמשמרת את המסורת והתרבות העשירה.

הדואורו הוא הנהר הגדול בצפון פורטוגל, שחוצה אותה לרוחבה מן הגבול הספרדי ועד לים. הוא מתעקל בנפתולים יפים בנוף הררי במזרח, דרך שפלות בחלקו התיכון ועד לרצועת החוף החולית והצרה במערב. כפרים קטנים ובתים בודדים משובצים בשטחי הכרמים הגדולים, שבהם מופק יין הפורט הנודע. נופו הירוק תמיד של העמק מקנה לכל צפון פורטוגל את הגוון הרומנטי המיוחד לו.

הייחוד הגדול של עמק הדואורו טמון בטראסות המרשימות שמתרוממות על שתי גדותיו. סלעי הצפחה המקומיים סיפקו כאן חומרי גלם שחורים ויפים במיוחד לבנייתן של הטרסות החקלאיות. הצורך בשטחים שאפשר לעבד המריצו אל החקלאיים המקומיים להשקיע אלפי שעות עבודה והתוצאה נהדרת.

בעלי החוות והכפריים בעמק הדואורו מגדלים היום, כמו שעשו לפני מאות שנים, בעיקר שני גידולים – מטעי זיתים וכרמי ענבים ליין הפורט. בזכות כל אלה הביקור בעמק הדואורו הוא חוויה קולינרית נהדרת, שמשלבת בין אוכל מצוין ליין מקומי משובח. מאות כפרים קטנטנים פזורים משני צידי עמק הדואורו. ביניהם אפשר לבקר בחוות (Quinta), ביקבים, בכרמים ובמטעי זיתים ובתי בד שמשמרים עדיין את הטעם של פעם. כמה מן הכפרים צופים מגובה מאות מטרים על הנהר והעמק.

בלמונטה הוא השער המערבי לפארק הלאומי סרה דה אשטרלה (Serra da Estrela). רבים קוראים לאזור הזה “שווייץ של פורטוגל” אבל הם חוטאים לאמת, כי המרחבים הגדולים פראיים ומפתים יותר ממה שאפשר לראות בשווייץ או באזורים אחרים, מיושבים יותר של אירופה. הייחוד הגדול של הנוף בפארק הלאומי סרה דה אשטרלה הם צוקי הגרניט הגדולים והשחורים, שהמראה המעט מאיים שלהם מעניק לאזור כולו קסם גדול. בין הצוקים יש כאן יערות, עמקים אלפיניים, נהרות ואגמים כחולים.

בעבר חיו יהודים רבים בצפון מזרח פורטוגל. גם היום מכונה עדיין העיר בלמונטה “בירת היהודים”. במקום פועל מוזאון יהודי מעניין והתושבים מספרים למבקרים את פרטי המורשת היהודית של חלק מן הקהילה שחיה כאנוסים והסתירו את אמונתם הדתית.

כדי לסיים את המסע בפורטוגל בטעם טוב במיוחד נצא גם לשייט קאנו בנהר מונדגו במהלכו נצפה בעופות כנשרים ובזים ובבעלי חיים החיים באיזור. ואחרי  כל אלה נסיים בביקור בליסבון, בירת פורטוגל. העיר הנהדרת על גדת נהר הטז’ו משמרת היטב את העבר של פורטוגל כארצם של מגלי הארצות. בסיומו של טיול כזה עם MEDRAFT גם אתם מרגישים קצת כמגלי ארצות.

הירשמו בחינם למגזין MEDRAFT

    ...לפני שאתם הולכים

    הירשמו למגזין מדרפט

    מגזין על כל יעד, כתבות וטיפים, אצלכם במייל

      אינדי. חבילות טיול למטייל העצמאי.
      להיות עצמאי בשטח אבל אף פעם לא לבד.

      הבנתי! תחזיר אותי חזרה לעמוד
      Design: Ayala Eylath Develped by: EOI - Web Like This!