מפגשים על הדרך בגאורגיה

שתף
WhatsAppEmailFacebook

כל המטייל בגאורגיה יישבה בקסמם של הכפרים הנידחים של חבל סוונטי. 

 החיים באזורים גבוהים אלה עיצבו את אישיותם של התושבים, והמפגש עמם הוא חלק בלתי נפרד מהטיול באזור, לצד נופים הרריים, פסגות מושלגות שבסיסן ירוק רענן ומסלולי טיול מרתקים.  

חבל סוונטי (Svaneti) ידוע בכל גאורגיה כחבל ארץ עם תנאי מחייה קשים ועם אנשים קשים לא פחות. הסוואנים נחשבים ללוחמים אמיצים, פרשים ללא חת, כאלו שברחו לפסגות הגבוהות ביותר בשנים עברו ושם פיתחו לעצמם מנהגים, אורחות חיים ואף את השפה שלהם- הסוואנית, שהיא ניב מקומי גאורגי. אך למרות הקשיחות המופגנת כלפי חוץ, בתוך תוכם, הסוואנים הם בעלי לב רחב ופתוח. משפט מקומי אומר ש:"אורח הוא מתנה מאלוהים", וכאורחים תרגישו זאת לכל אורך הטרק. 



הרי הקווקז הגדול
הקווקז הגדול הינו אחד מרכסי ההרים הגבוהים ביותר בעולם, ונחשב לרכס הגבוה ביותר באירופה. הרכס משתרע בצפונה של גאורגיה ומהווה את גבולה הטבעי עם רוסיה. באזור זה נמצא חבל ארץ סוונטי, המפורסם בזכות הנופים המרהיבים, הטבע הקסום ומסלולי ההליכה הרבים שחורצים את פניו.

הטרק שלנו עובר בין הפסגות הגבוהות ביותר בגיאורגיה, בהן פסגת הר שחארה (Shkhara) המתנשא לגובה של 5,066 מ'. הר ציורי לא פחות, הוא הר אושבה  (Ushba), שמשמעות שמו היא: "הדרך לשום מקום",. הוא מתנשא לגובה של 'רק' 4,700 מ', ולרגליו קרחון עד ענק. לקראת ערב הוא נצבע בקרני השקיעה האחרונות, ויוצר תמונת נוף מרהיבה, שמציתה את הדמיון ומהווה בסיס טוב לעשרות אגדות העם הקשורות בהר.


חיי הכפר בגאורגיה
ההליכה מכפר לכפר בדרכי הפרדות והסוסים המשמשות את התושבים מאות שנים, והלינה בבתי המקומיים, מאפשרים לנו הצצה לחייהם של התושבים. מרתק לראות כיצד באורח החיים המסורתי שהשתמר פה, תמיד יש דאגה ומחשבה על יום המחר. התושבים החרוצים עמלים כמו נמלים כל הקיץ, בכדי להתכונן היטב לחורף. מחזה של גברים חסונים חוטבים עצים במרץ, שישמשו אותם לחימום הבתים ולבישול בחורף, הוא מראה שכיח.


כשהגברים מועסקים בעבודות כפיים, הנשים אחריות על התחום הקולינרי. הריח הנפלא של לחם טרי ישר מהתנור הוביל אותנו למאפייה מקומית, שם טעמנו את הלבאשי – הלחם המקומי שנאפה בטאבון אבן ומתמכרים אליו ברגע.

במהלך הטרק נפגוש מקומיים רבים , אם במקומות הלינה שנשהה בהם ואם על מסלול ההליכה עצמו. בכל בוקר נפרד מהמארחים החביבים בדרכנו לכפר הבא. רכב הלוגיסטיקה שמלווה אותנו יועמס עם ציוד הלילה, ואנחנו, עם תרמילי היום, בהם ארוחת הצהריים וערכת הקפה נצא לדרך.  לדרך.


מגדלי האבן של חבל סוונטי
סוונטי נכללת ברשימת אתרי המורשת של אונס"קו , בשל מגדלי האבן הנישאים שלה. 

אין בית סוואני שלא מתפאר במגדל הפרטי שלו.  

בעבר שימשו מגדלים אלו כ "מגדלי בריחה" – מעין גרסה מקומית לממ"ד. העיקרון מאוד פשוט: בעת התקפה על הבית נכנסים לתוך המגדל, עולים בסולם עץ לקומה הראשונה, בגובה של כ- 5 מ' ומושכים את הסולם למעלה. כך, מי שמגיע לא יכול לטפס ולפגוע בתושבי הבית, ומצד שני – לתושבי הבית יש יתרון בהיותם גבוהים יותר, ויכולים לתקוף את הפולשים ולהטיל עליהם אמצעים שונים שהוכנו מבעוד מועד, בראש המגדל.

במהלך הטרק אנו פוגשים גם בבתים נטושים, של תושבים שלא שפר להם מזלם (או שלא בנו מגדל גבוה מספיק…). הבתים הנטושים מפוזרים לצדי הדרך, ומשמשים מחסה עבור רועים ועדריהם הנודדים, שמגיעים לאזור במהלך חודשי הקיץ.


בדרך למעבר ההרים הגבוה
נפרדים לשלום הכפר אושגולי, בו נבלה את הלילה האחרון. כפר זה הוא למעשה מקבץ של ארבעה כפרים שנבנו במאה ה- 13, בגבהים של בין 2000 ל- 2200 מ'. כפי הנראה, אלו הכפרים הגבוהים ביותר שנבנו באירופה בתקופה כה קדומה. אושגולי מהווה מוקד משיכה לחובבי טיולי ג'יפים, תרמילאים ורוכבי אופניים.


מסלול ההליכה ביום אחרון של הטרק התרכז בטיפוס אל מערב ההרים ("פאס" בשפת התרמילאים) שנקרא לטפארי LATPARI  , ומפריד בין סוונטי העליונה לסוונטי התחתונה .  הפאס מתנשא לגובה של כ- 3,000 מ', והוא המעבר הגבוה ביותר אליו נגיע בטרק
מהפאס ניתן לראות את כל הפסגות שלידם הלכנו במהלך כל הטרק.  מהאושבה הטטנולדי, הרוסתבי והשחארה.  ואם חשבנו עד עכשיו שהעלייה הייתה החלק המאתגר בטיול, במהרה נגלה שהירידה הסופית מההרים מתישה הרבה יותר…

מבטיחים לכם שגם לאחר החזרה הביתה , הנופים של פסגות הקווקז, הכפרים והמגדלים, פני הארץ המשתנים מיום ליום והמפגשים האינטימיים עם המקומיים, שהופכים את הטיול בגיאורגיה לחוויה מיוחדת כל כך, יהדהדו בכם עוד ימים רבים..

הירשמו בחינם למגזין MEDRAFT

    ...לפני שאתם הולכים

    הירשמו למגזין מדרפט

    מגזין על כל יעד, כתבות וטיפים, אצלכם במייל

      אינדי. חבילות טיול למטייל העצמאי.
      להיות עצמאי בשטח אבל אף פעם לא לבד.

      הבנתי! תחזיר אותי חזרה לעמוד
      Design: Ayala Eylath Develped by: EOI - Web Like This!