ארמניה פורשת שטיח אדום

שתף
WhatsAppEmailFacebook

טיול הג’יפים של MEDRAFT בארמניה מאפשר לנו לצאת להרפתקה אדירה. ארמניה מגלה לנו יעד חדש, מיוחד ומסתורי. יש בה מרחבים אדירים עם נוף פתוח, רמות העשב הגדולות, הרי הקווקז הגבוהים, היערות העצומים ובין כל אלה נמתחות ומתפתלות הדרכים בהן נעו הנוודים. החיבור בין המזרח למערב הוביל לכאן מטבח מצוין, אוכל פנטסטי, את הברנדי הכי טוב בעולם ושכיות תרבות מרתקות כמנזרים עתיקים, מבצרים, ארמונות וכל טוב. באביב, כאשר שטיח אדום של פרחים מכסה את ההרים והעמקים – הטיול בארמניה יפה פי כמה.

הרי הקווקז שימשו את הנוודים הקדומים כבר לפני אלף שנה. הדרכים העתיקות מזמינות אותנו היום לטיול ג’יפים הרפתקני ולא שגרתי. כבר ביומו הראשון של המסע שנפתח בצפון ארמניה (כיוון שנגיע בנסיעה מטביליסי שבגאורגיה) נגלה את הסרפנטינות שמטפסות מהקניון העמוק של נהר הדבד ולצידן כנסיות עתיקות. הביקור במנזר אגפט – מגדולי המנזרים העתיקים בארמניה – עוזר לנו להבין את גדולתה של התרבות הארמנית הקדומה. אחר כך נגיע לגיומרי, העיר השנייה בגודלה בארמניה, שבתיה בנויים כולם בזלת שחורה.

בין היערות ומאהלי היזידים הנוודים נגלה את אופיה האמיתי של ארמניה. גם הביקור במבצר אמברד המרשים עוזר להבין את עוצמתה של המדינה הקווקזית. הבילוי בעיר הבירה ירוואן מעניק לנו קצת מן הטעמים הנפלאים של המטבח הארמני ומן התענוגות של המוזיקה המקומית, הריקודים והברנדי המשובח.

העבר של ארמניה אופף אותנו מכל עבר. דמויות אגדיות כמומיק האדריכל, או מרקו פולו שחצה את ארמניה בדרכו על דרך המשי מציצות אלינו מכל פינה. הריח והטעם המשכר של הירקות הטריים, הבשר הצלוי על האש, הריבות הטבעיות, תבשילי החיטה המלאה והפירות מעודדים אותנו להמשיך אל הכפר הבא, אל הדרך החדשה שבה עוד לא נסענו.

נצא מירוואן (Yerevan) הבירה, עיר עם שווקים נהדרים ומסעדות מצוינות וניסע לכפר ארני. לאורכה של הדרך נצפה אל פסגת האררט המכוסה בשלג, נדהר לצד נהר הארפה ונלעה במעבר הרים שגובהו 2400 מטר לשערי סיסיאן (Sisian). כאן נוכל גם לבקר באתר תצפית הכוכבים העתיק –זורטס קטור. אתרים מען אלה מעידים על גדולתה של התרבות העתיקה שפרחה כאן ועל הידע האסטרונומי של בניה. במעט מקומות בעולם אפשר לראות מבצרים גדולים ומרשימים כמו אלה שבארמניה, או מתחם מנזרים מופלא כמו מנזרי טאטב (Tatev) בדרום המדינה.

מעט מאוד כבישים חוצים את ארמניה. הדרכים לעומת זאת נהדרות. אין עוד מקום שמתאים כמוהן למסע ג’יפים שמוליך למרחבים עצומים ולא מיושבים. כך נגיע למפלים שופעי מים, הרכס הגעשי העצום אוחטאסר, הערוץ מדהים של נהר וורוטאן – ערוץ השטן, ערוצו העצום של נהר וורוטאן, שמורת יער סבוך – דנדרופארק ואגם סוואן (Sevan) שנחשב ליפה באגמי ארמניה, ובעיני רבים לאחד מקומות היפים בעולם. הטיפוס לרכס העצום של האוחטאסר, הר געש מהגבוהים בארמניה עוצר נשימה. הגלישה לעבר עיירת המרפא ג’רמוק והמעיינות החמים שלה והליכה קצרה למפל המים של ג’רמוק, וביקור ב”אתר השתייה” של המעיינות החמים, מותירים אותנו בפה פעור מול יופייה הפראי של הארץ. טיול בארמניה באביב מאפשר ליהנות פי כמה בזכות הפריחה היפה של כרי הדשא הגדולים ושדות פרחי הבר שנפרשים עד האופק.

חלק חשוב מן הביקור בארמניה טמון בהנאה הגדולה שמספק המטבח הכפרי והפשוט בו אופים את הלחם מול עינינו, מכינים את הוודקה במזקקה שפועלת בחצר ומשמרים את המסורות העתיקות והיפות ביותר כאילו לא חלפו כלל ממקומות אחרים בעולם.

הירשמו בחינם למגזין MEDRAFT

    ...לפני שאתם הולכים

    הירשמו למגזין מדרפט

    מגזין על כל יעד, כתבות וטיפים, אצלכם במייל

      אינדי. חבילות טיול למטייל העצמאי.
      להיות עצמאי בשטח אבל אף פעם לא לבד.

      הבנתי! תחזיר אותי חזרה לעמוד
      Design: Ayala Eylath Develped by: EOI - Web Like This!