פורט, פורטו, פורטוגל

שתף
WhatsAppEmailFacebook

פורטוגל, בקצה המערבי של אירופה, מציגה בפנינו את היעד האידיאלי. יש בה טבע נפלא, עם הרים, המון מים, שמורות טבע גדולות ונופים פנטסטיים, אבל יש בה גם תרבות עשירה בת מאות שנים, ערים מרשימות כמו ליסבון או פורטו, מוסיקת הפאדו המופלאה שצובטת לנו בלב, יין פורט משובח ואוכל שמרחיב את הנשמה. טיול ג’יפים בפורטוגל, שהמרחקים בה אינם עצומים והאטרקציות מרוכזות, מאפשר לנו ליהנות מכל אלה בזווית חדשה, שונה ומרתקת פי כמה.

המסלול החדש של MEDRAFT בפורטוגל מאפשר לנו להכיר חבלי ארץ ומקומות שמעטים מגיעים אליהם. תחילתו של המסע בנקודה המערבית ביותר באירופה.  קאבו דה רוקה הוא צוק שמזדקר לתוך הים, עם מגדלור מרשים ומבט נהדר אל האוקיינוס האטלנטי. אחר כך מחכה לנו העיר העתיקה קוימברה, קצת צפונה משם. כאן הוקמה לפני מאות שנים אחת האוניברסיטאות העתיקות ביותר ביבשת. העיר נחשבת גם אחד המרכזים החשובים של הפאדו – המוזיקה הפורטוגלית צובטת הלבבות ששרים בהמון רגש.

מכאן נמשיך צפונה ברכבי השטח שלנו ונגיע לעיר הנמל הגדולה פורטו, מקום הולדתו של יין הפורט המצוין , שהעניק לה שם עולמי. רחובותיה הצרים של פורטו, הגשרים היפים שבנה אייפל, המהנדס מפריס, מעל נהר הדואורו והיקבים על גדת הנהר הופכים את פורטו למקום מיוחד במינו.

אבל הטבע קורא לנו ולכן לא נשתהה יותר מדי בערים. שמורת הטבע ג’רש, צפונה מפורטו, השמורה הגדולה ביותר בפורטוגל, מזמינה אותנו לביקור מופלא שרק מעטים יוצאים אליו ביערות ערמונים ואלונים עתיקים וענקיים. ניסע בדרכי שטח צרות ומפותלות, נהנה ממראה מפלי מים ואגמים נהדרים, נבקר ביער אלברגריה ובמפל אראדו וכדי לספוג את החוויה עד תום נלון במלוון משפחתי מקומי לצד היער. כאן, בין הכפרים ברוף, גרמיל, ארמידה, בהם חשים עדיין היטב את המסורת המקומית, אפשר להכיר את פורטוגל האמיתית, זו עם המסורת העתיקות והתרבות העשירה.

גדול הנהרות בצפון פורטוגל, שחוצה אותה לרוחבה מן הגבול הספרדי ועד לים, הוא הנהר דואורו (Douro). הנהר מתעקל בסדרת נפתולים יפים בנוף הררי במזרח, דרך שפלות בחלקו התיכון ועד לרצועת החוף החולית והצרה במערב. כפרים קטנים ובתים בודדים משובצים בשטחי הכרמים הגדולים, שבהם מופק יין הפורט הנודע. נופו הירוק תמיד של העמק מקנה לכל צפון פורטוגל את הגוון הרומנטי המיוחד לו.

הייחוד הגדול של עמק הדואורו טמון בטראסות המרשימות שמתרוממות על שתי גדותיו. סלעי הצפחה המקומיים סיפקו כאן חומרי גלם שחורים ויפים במיוחד לבנייתן של הטרסות החקלאיות. הצורך בשטחים שאפשר לעבד המריצו אל החקלאיים המקומיים להשקיע אלפי שעות עבודה והתוצאה נהדרת.

בעלי החוות והכפריים בעמק הדואורו מגדלים היום, כמו שעשו לפני מאות שנים, בעיקר שני גידולים – מטעי זיתים וכרמי ענבים ליין הפורט המפורסם. המשמעות פשוטה – מלבד הנוף הנהדר ביקור בעמק הדואורו הוא חוויה קולינרית נהדרת שמשלבת בין אוכל מצוין ליין מקומי משובח.

מאות כפרים קטנטנים פזורים משני צידי עמק הדואורו. ביניהם אפשר לבקר בחוות (Quinta), ביקבים, בכרמים ובמטעי זיתים ובתי בד שמשמרים עדיין את הטעם של פעם. כמה מן הכפרים צופים מגובה מאות מטרים על הנהר והעמק וקשה לדמיין מראה נאה מזה.

זה גם הרגע לטעום סוף סוף מיין הפורט. תחילה משהו לגבי המותג והשם – רק ענבים שגדלו בעמק הדואורו משמשים לייצור יין פורט. הסוד של יין הפורט גלוי כבר זמן רב – סוחרים אנגלים שייבאו יין מפורטוגל נהגו להוסיף לו ברנדי כדי לשמר אותו טוב יותר בדרך הארוכה לאנגליה. התוצאה נהדרת – יין הפורט טעים במיוחד, מתקתק ובעיקר נושא אחוז גבוה יחסית של אלכוהול. הגאווה המקומית של אנשי עמק הדואורו ניכרת היטב בכל ביקור, בכל יקב ובכל כפר קטן. היקבים הגדולים ביותר נמצאים אמנם בפורטו אבל בעמק הדואורו אפשר לחוש עדיין היטב את האהבה ליין, את הגאווה המקצועית שטמונה בייצורו ואת ההנאה מכוסית גדולה של יין אדום משובח שלוגמים רגע לפני השקיעה.

בעבר חיו יהודים רבים בצפון מזרח פורטוגל. גם היום מכונה עדיין העיר בלמונטה “בירת היהודים”. במקום פועל מוזאון יהודי מעניין והתושבים מספרים למבקרים את פרטי המורשת היהודית של חלק מן הקהילה שחיה כאנוסים והסתירו את אמונתם הדתית.

סרה דה אשטרלה הוא חבל ארץ גדול עם נוף הררי נהדר וצוקים מרשימים במרכז פורטוגל. הגובה כמעט אלפיים מטר, האוויר צח ועצי השמורה נותרו באזורים יותר נמוכים.

בלמונטה הוא השער המערבי לפארק הלאומי סרה דה אשטרלה (Serra da Estrela). רבים קוראים לאזור הזה “שווייץ של פורטוגל” אבל הם חוטאים לאמת, כי המרחבים הגדולים פראיים ומפתים יותר ממה שאפשר לראות בשווייץ או באזורים אחרים, מיושבים יותר של אירופה. הייחוד הגדול של הנוף בפארק הלאומי סרה דה אשטרלה הם צוקי הגרניט הגדולים והשחורים, שהמראה המעט מאיים שלהם מעניק לאזור כולו קסם גדול. בין הצוקים יש כאן יערות, עמקים אלפיניים, נהרות ואגמים כחולים.

כדי לסיים את המסע בפורטוגל בטעם טוב במיוחד נצא גם לשייט קאנו בנהר מונדגו במהלכו נצפה בעופות כנשרים ובזים ובבעלי חיים החיים באיזור. ואחרי  כל אלה נסיים בביקור בליסבון, בירת פורטוגל. העיר הנהדרת על גדת נהר הטז’ו משמרת היטב את העבר של פורטוגל כארצם של מגלי הארצות. בסיומו של טיול כזה עם Medraft גם אתם מרגישים קצת כמגלי ארצות.

הירשמו בחינם למגזין MEDRAFT

    ...לפני שאתם הולכים

    הירשמו למגזין מדרפט

    מגזין על כל יעד, כתבות וטיפים, אצלכם במייל

      אינדי. חבילות טיול למטייל העצמאי.
      להיות עצמאי בשטח אבל אף פעם לא לבד.

      הבנתי! תחזיר אותי חזרה לעמוד
      Design: Ayala Eylath Develped by: EOI - Web Like This!