בלמונטה והדרך היהודית

שתף
WhatsAppEmailFacebook

בלמונטה, שנקראת לעיתים קרובות “העיר העברית”, היא תחנה חשובה על “הדרך היהודית” שסומנה בחבל סרה דה אשטרלה. יהודי המקום הם קהילה סודית, שאיש לא ידע על קיומה בגלל המיקום הנידח בהרים. כך הצליחו לשרוד כאן ולקיים רצף של חיים יהודיים למרות פעילות האינקוויזיציה הנוצרית במאה ה-16.

הנוכחות היהודית בולטת כיום מאוד באזור וזוכה לטיפוח מיוחד כחלק חשוב מן המורשת התרבותית.

בבלמונטה פועל מוזיאון יהודי גדול, יחיד מסוגו בפורטוגל, שמציג את ההיסטוריה העשירה של הקהילה המקומית. המוזיאון המרשים ביותר בבלמונטה מוקדש למגלי העולם ובייחוד לבנה היקיר של העיר פדרו אלווארס קאבראל, מגלה ברזיל. קאבראל נולד בבלמונטה ולמרות שחבל סרה דה אשטרלה רחוק מן הים, דווקא ממחוז זה יצאו כמה מן הדמויות החשובות לתור הזהב של הפורטוגלים בסוף המאה ה-15 ובתחילת המאה ה-16.

העיר גוארדה, שלושים קילומטרים מצפון לבלמונטה, היא אחת הערים העתיקות במחוז. יש בה קתדרלה מרשימה, מצודה מן המאה ה-12 וכמה רבעים עתיקים, עם רחובות צרים ובתי אבן שסוגרים עליהם.

טראנקוזו (Trancoso) הוא כפר היסטורי עם מצודה גדולה וכיכר נעימה שבתי קפה מקיפים אותה, כארבעים קילומטרים מצפון לגוארדה. הרובע היהודי העתיק שוכן במרכז העיירה וגם כיום הוא מכיל כמה מן הבתים היפים ביותר במקום. במאה ה-15 התגוררו בעיירה יותר מחמש מאות יהודים. משפחות לוי, פרנקו, ברזילי, נברו ואחרות היו חלק בלתי נפרד מחיי המקום. המבנה המסקרן ביותר בטראנקוזו נקרא “בית החתול השחור”. קל להבחין עליו בכמה תבליטי אבן שמשמעותם עדיין לא ברורה ולדברי המקומיים שימש בעבר כביתו של הרב המקומי. על חזית הבית אפשר להבחין בדמות אריה ובחומות ירושלים. אחת ההשערות היא שהבניין שימש גם כבית כנסת. כאשר מטפסים אל חלקה העליון של המצודה בטראנקוזו, מתגלים מעבר לגגות האדומים של הרובע היהודי המרחבים של סרה דה אשטרלה.

הירשמו בחינם למגזין MEDRAFT

    ...לפני שאתם הולכים

    הירשמו למגזין מדרפט

    מגזין על כל יעד, כתבות וטיפים, אצלכם במייל

      אינדי. חבילות טיול למטייל העצמאי.
      להיות עצמאי בשטח אבל אף פעם לא לבד.

      הבנתי! תחזיר אותי חזרה לעמוד
      Design: Ayala Eylath Develped by: EOI - Web Like This!